Ada Anaokulları Rehberlik Birimi
Algı, anlama ve kavramanın gelişiminde önemli bir temel oluşturur. Algı ile ilgili çalışmalar çocukların duyularını daha etkin kullanmalarını sağlar. işitsel algı dinleme becerisini arttırırken, Görsel algı algılananların bellekte toplanmasına yardımcı olur.
Görsel algı sadece iyi görme yeteneği değildir. Bir görsel uyaranın yorumu göz ile değil beyinde olmaktadır. Görsel algılama hemen her davranışımızda bulunmaktadır. Görsel algılamadaki yetenekleri sayesinde çocuklar okumayı, yazmayı, aritmetik yapmayı ve okuldaki başarıları için gerekli olan tüm diğer becerileri öğrenmektedirler.
Okul öncesi donemde çocukların görsel bilgilere dikkat etmeyi öğrenmeleri, resimlerin, nesnelerin ayrıntılarını incelemeleri, parça ve bütün ilişkilerini kurabilmeleri okul başarılarında önemli olmaktadır.
Bazı literatür bilgileri:
• İki yaşındaki çocuklar, dikey pozisyonda olan resimlere ve figürlere bakarlar. Küp gibi nesneleri üst üste koymaya çalışırlar. Üç-dört yaşındakiler, yatay çizgilerden daha çok dikey çizgileri ayırabilirler. Üç yaşın ortalarına doğru parmaklar beyinden aldıkları komutlara uymayan anlamlı karalamalar, hatta kabaca şekiller, insan figürleri oluşturmaya başlar (Yavuzer 2005).
• Çocuk üç-dört yaşında aynı olan nesneleri eşleştirebilir. Nesneleri eşleştirebilen çocuk, sınıflandırma konusunda başarılı olabilir. Daha sonraki yaşlarda karmaşık şekilleri algılarlar (Dönmez vd.2000). • Dört-altı yaş arasında çocuk, uzaydaki konumunu, sinir sisteminin kas ve eklemlerdeki derin duyulan ile algılar. İnsan bu yeteneği ile bastığı zemini algılayabilir, karanlıkta merdiven çıkabilir, kabaca mesafeleri hesaplayabilir, eşyaları istenilen şekilde yerleştirebilir (Paktuna-Keskin 2003).
• Uzaklığın ve derinliğin doğru olarak algılanabilmesi ancak altı-sekiz yaşlar arasında olmaktadır (Başaran 1996). • Yedi yaşından sonra ise görsel ayırt etme, eşleştirme, sınıflandırma, şekil-zemin ayırımı, nesneler arası mekan ilişkisi ve görsel bellek ile ilgili becerilerin kazanıldığı vurgulanmaktadır. Bu yaştan sonra çocuk daha beceriklidir, yaptığı işe dikkatini daha iyi verir, ayrıntıları, oranları, benzerlikleri, farklılıkları, parça bütün ilişkilerini, gruplamayı, sıralamayı, değişmezlikleri, kısaca duyularıyla alacağı verileri işlemeyi, problem çözmeyi, mantık yürütmeyi yapabilir. Çocuk bu yaşta okul yaşantısına hazırdır (Yavuzer 2005).
www.adaanaokulu.com.tr